داشتن تقویم محتوایی چه لزومی در تولید محتوا دارد؟

مهم نیست که چه برنامه‌هایی برای بازاریابی محتوایی کسب‌وکار خود دارید و چقدر دست‌تان در حوزه‌ی محتوا پر است؛ چون تا زمانی که یک تقویم محتوایی بی‌نقص و اصولی نداشته باشید، این برنامه‌ها در حد رویاهای شیرین و دست‌نیافتنی باقی خواهند ماند و هیچ موفقیتی را تجربه نخواهید کرد. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بسیار مهم بپردازیم و به شما بگوییم که تقویم محتوا چیست و چرا باید آن را بسازید؛ با ما همراه باشید.

برگ برنده‌ی شما در رقابت

تقویم محتوایی، کلندر محتوا یا تقویم تحریریه، نام‌هایی هستند که برای یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلندر محتوا، همان‌طور که از نام آن نیز کاملا مشخص است، تقویمی است که به محتوا و فعالیت‌های یک کسب‌وکار در این زمینه مربوط می‌شود؛ اما این تقویم، چیزی فراتر از یه تقویم جیبی معمولی است و می‌تواند به برگ برنده‌ی شما در رقابت با رقبای قدر و کارکشته‌ی حاضر در بازار تبدیل شود. ابزارهای مختلفی وجود دارند که برای طراحی کلندر مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:

تقویم-محتوا

تقویم محتوایی، ابزار کلیدی و بسیار مهمی است که تمامی فعالیت‌های شما را در بازاریابی محتوا در بر می‌گیرد و این فعالیت‌ها را سازماندهی می‌کند. این ابزار که برای بازه‌های مختلف تهیه می‌شود، حاوی اطلاعات بسیار مهمی در خصوص تولید محتوا و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف است و با ایجاد نظم مورد نیاز در این زمینه، راه موفقیت را برای کسب‌وکارها هموار می‌کند. نوع، تولیدکننده‌، کمیت و کیفیت، فضای مورد نظر برای انتشار و هدف محتوا، از جمله موضوعاتی هستند که در یک تقویم محتوایی قید می‌شوند و شما را برای حرکت در مسیر درست راهنمایی می‌کنند.

الفبای طراحی تقویم محتوایی اصولی

طراحی یک تقویم اصولی و حرفه‌ای، شامل چند مرحله می‌شود که اگر این مراحل را با دقت و وسواس کافی انجام دهید، بیشترین بهره را از کلندر محتوایی خود خواهید برد؛ این مراحل عبارت هستند از:

  • مخاطب‌تان را تعیین کنید

اولین و مهم‌ترین کاری که برای شروع طراحی تقویم محتوا باید انجام دهید، شاخت مخاطب است. شما در این مرحله، تمامی اطلاعات مرتبط با مخاطب خود را جمع‌آوری و یک پرسونای جامع تهیه می‌کنید.

  • پلتفرم‌های انتشار محتوا را انتخاب کنید

در مرحله‌ی دوم، باید به سراغ انتخاب و اولویت‌بندی بسترهایی که محتوای شما در آن‌ها منتشر خواهد شد بروید. اطلاعات جمع‌آوری شده در مرحله‌ی اول، در این مرحله به کمک‌تان خواهد آمد و به شما کمک خواهند کرد که مناسب‌ترین پلتفرم‌ها را برای انتشار محتوا انتخاب کنید.

  • هدف‌تان را مشخص کنید

هیچ کاری بدون هدف به نتیجه نمی‌رسد و طراحی تقویم محتوایی نیز از این اصل مهم مستثنی نیست. در این مرحله باید اهدافی را که در انتهای دوره می‌خواهید به آن‌ها برسید، به‌صورت دقیق مشخص کنید.

  • جزئیات تقویم را مشخص کنید

یک تقویم محتوایی حرفه‌ای و کارآمد، حاوی اطلاعاتی است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • تاریخ و ساعت انتشار محتوا
  • کلمات کلیدی و هشتگ‌های مورد نیاز
  • نام نویسنده محتوا
  • موضوع و عنوان اصلی محتوا
  • بستری که محتوا در آن منتشر خواهد شد
  • تصاویر مورد نیاز
  • لینک منابع استفاده شده
  • لینک مطلبی که منتشر شده است
  • وضعیت انتشار یا طراحی محتوا

تقویم-محتوایی

۷ دلیل برای ضرورت استفاده از کلندر

اگر تا به امروز تصور می‌کردید که استفاده از تقویم محتوایی یک کار اختیاری است، همین حالا این فکر را از سرتان بیرون کنید و به کلندر، به چشم یک ضرورت برای کسب‌وکار خود نگاه کنید. در این قسمت، ۷ مزیت بسیار مهم که ضرورت استفاده از تقویم محتوا را بیان می‌کنند، به شما معرفی می‌کنیم تا به اهمیت استفاده از این ابزار و فواید آن برای کسب‌وکارتان پی ببرید:

  • استفاده از تقویم، سبب تقویت کار گروهی می‌شود و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که فعالیت‌های تیمی را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از این مزیت بسیار مهم، تقویم شما حتما باید در دسترس تمامی اعضای تیم قرار داده شود.
  • مزیت بسیار مهم دیگری که استفاده از تقویم محتوایی برایتان به‌همراه خواهد داشت این است که درست مانند یک رابط، میان شما و استراتژی محتوایی‌تان عمل می‌کند و این اطمینان را به شما می‌دهد که استراتژی بازاریابی‌تان، طبق برنامه، در حال پیاده‌شدن است.
  • کلندر محتوا، با جلوگیری از انتشار محتواهای غیر مفید و بی‌هدف، مانع از اتلاف منابع شما خواهد شد.
  • این تقویم، فرصت ارزیابی بازده برنامه‌ی محتوایی در حال اجرا را برایتان فراهم خواهد آورد و این امکان را به شما می‌دهد که در صورت نیاز، تغییراتی را در این برنامه ایجاد کنید.
  • یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از تقویم محتوایی که از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است، فراهم‌شدن زمینه برای مدیریت هرچه‌بهتر بودجه است.
  • تقویم محتوایی، سبب مشخص‌شدن مسئولیت‌های هر یک از اعضای تیم و انتظاراتی است که از آن‌ها داید. این موضوع، سبب ایجاد نظم می‌شود و با ازمیان‌برداشتن نگرانی‌های مرتبط با این موضوع، امکان کنترل شرایط در مواقع بحرانی را نیز برایتان فراهم می‌آورد.
  • با وجود دقتی که در طراحی استراتژی محتوایی به‌کار برده می‌شود، باز هم ممکن است خلا‌هایی در این استراتژی وجود داشته باشند که موفقیت شما را تحت تاثیر قرار دهند. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند که پتانسیل‌های موجود در بازار را شناسایی کنید و با تمرکز روی این پتانسیل‌ها و پرکردن خلاهای موجود در استراتژی محتوایی خود، با دست پر در میدان رقابت حاضر شوید.

همان‌طور که می‌بینید، تقویم محتوایی یا کلندر محتوا، با مزایای بسیار مهمی که برای کسب‌وکار شما به‌همراه می‌آورد، دقیقا همان چیزی است که برای موفقیت و رسیدن به اهداف تجاری خود به آن نیاز دارید. طراحی اصولی این تقویم، به شما کمک می‌کند که یک سروگردن بالاتر از رقبایتان باشید و بهترین استفاده را از منابع خود ببرید؛ پس همین حالا دست به‌کار شوید و تقویم محتوای کسب‌وکار خود را با استفاده از اصولی که در این مقاله معرفی کردیم، طراحی کنید.

مطالب پیشنهادی برای شما
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.